Методична розробка
уроку англійської мови
Тема уроку: «Здоровий спосіб життя».
Мета уроку: навчальна: навчити учнів
аргументовано висловлювати власну думку з приводу прочитаного / почутого з
опорою на мовні кліше; розвивати навички ситуативного мовлення, діалогічного
мовлення при обговоренні проблемних питань уроку; активізувати вживання ЛО
теми; активізувати вживання граматичних структур “… (Somebody) should / shouldn’t … (do something)” та “…(Somebody) must / mustn’t … (do something)” в мовленні; формувати писемні навички учнів засобами ІКТ; розвиваюча: розвивати вміння
логічного мислення шляхом систематизації і узагальнення навчального матеріалу;
розвивати критичне мислення учнів; розвивати вміння ефективно працювати в
групах та індивідуально; розвивати навички працювати з різними джерелами
інформації та вміння видобувати основну інформацію; розширювати кругозір учнів;
активізувати пізнавальну активність учнів; активізувати інтерес до вивчення
іноземної мови; виховна: пропагувати здоровий спосіб життя; виховувати
дбайливе ставлення до власного здоров'я та
здоров'я оточуючих; виховувати негативне відношення до шкідливих звичок.
Обладнання: проектор, ноутбук, Додаток 1 (презентація
«Здоровий спосіб життя»); Додаток 2 (учнівські презентації «Alcohol. Key Facts»; «Smoking And Its Consequences» та «Drug Addiction»); Додаток 3 (різнорівневий контролюючий матеріал по темі «Здоровий спосіб
життя»); плакати «Bad Habits» та «Just Stop It» (Додаток 4).
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку.
І. Introduction. Організаційний
момент.
Teacher (Викладач): Good
morning, boys and girls. I’m glad to see. How are you?
Possible answers (Можливі відповіді учнів):
Р 1:I’m fine,
thanks.
Р 2: Pretty well.
Р 3: Great.
Р 4: Super.
Р 5: I feel good.
Teacher (Викладач): I’m
glad to see you healthy and are in a good mood. By the way have you ever heard
the song “Everybody wants to live forever”? Alas it’s impossible. But we should
strive to live a long and healthy life. Look at the slide 2 (Додаток 1, слайд 2) and answer my question: What does life
expectancy depend on?
(Текст слайду 2)
WORLD HEALTH ORGANIZATION STATІSTICS STATES:
Life expectancy depends on … (in %).
-
economic situation (20 %)
-
heredity and genetic deviations (20 %)
-
lifestyle (50 %)
-
medical service (10 %)
|
Pupils’ answers (Відповіді учнів з опорою на діаграму слайду).
Teacher (Викладач): So we
see health and healthy lifestyle are the most important things in everybody’s
life. Look at the slide 3 (Додаток 1,
слайд 3) . World Health
Organization states: “Health is a state of complete physical, mental and social
well-being, and merely the absence of disease or infirmity”. How do you
understand these words? What should we do be
healthy?
(Текст слайду 3)
“Health is a state of complete physical,
mental and social well-being, and merely the absence of disease or
infirmity”. World Health Organization, 1948
-
How do you understand these words?
-
What should we do be healthy?
|
Pupils’ answers (Відповіді учнів).
Teacher (Викладач): Let’s
make a mind map “Healthy Lifestyle Is…”
Making a mind map: Складання схеми-діаграми:
Healthy Lifestyle
|
Healthy food
|
Sport
|
Medical Services
|
?
|
?
|
Making a mind map: Складання схеми-діаграми:
ІІ. Мовленнєва зарядка. Warming-up Activities.
Teacher (Викладач): Let’s
read proverbs and sayings about health. Focus your attention on correct pronunciation
and intonation (Додаток 1, слайд 4):
(Текст слайду 4)
*
“Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise” (Benjamin Franklin )
* “
He, who has health, has hope; and he who has hope has everything” (Owen
Arthur)
*
“Every human being is the author of his own health or disease” (Buddha)
*
“Eat well, drink in moderation, and sleep sound, in these three good health
abound” (Latin
proverb)
*
“One should eat to live, not live to eat” (Moliere)
*
“Prevention is better than cure” (Desiderius Erasmus)
*
“You are what you eat” (Franklin P. Jones)
*
“A sound mind in a sound body” (Greek philosopher Thales)
*
“Hygiene is two thirds of health” (Lebanese proverb)
*
“Health is like money, we never have a true idea of its value until we lose
it.” (Josh Billings)
|
ІІІ. Introducing the Topic
of the Lesson. Оголошення теми та мети уроку.
Teacher (Викладач) : So,
can you guess what is the topic of our today’s lesson? Share your ideas.
Possible answers (Можливі відповіді учнів): Р1: Health. Р2: Healthy lifestyle.
Р3: How to live a long and healthy life. Р4: Health and bad habits.
Teacher (Викладач):: Well
done. You’re absolutely right. Our today’s topic is “Health Is Above Wealth”.
During the lesson we’ll speak about a healthy way of life, you’ll present your
home task projects about bad habits, you’ll know how to express your opinions
and repeat using modal structures “I
/we should…/ shouldn’t…/ must… / mustn’t…”
ІV. The Main Part of the Lesson. Основна частина уроку.
Teacher (Викладач): Look
at the slide 5 Додаток 1, слайд 5). Read the following sayings. Do you
agree or disagree with them? Why? Phrases at the bottom of the slide will be
helpful. (Учні читають висловлювання
знаменитостей та висловлюють власну точку зору, користуючись мовним кліше.)
(Тест слайду 5)
SAYINGS FOR READING:
1.
Health is not valued until sickness comes.
(Thomas Fuller)
2.
The only way to keep your health is to eat
what you don't want, drink what you
don't like, and do what you'd rather not. (Mark Twain)
3.
So many people spend their health gaining wealth, and then have to spend their wealth to regain their
health. (A.J. Reb Materi, Our
Family)
4. The first wealth is health. (R.W.
Emerson)
|
|
We use these words and phrases to agree with
someone else's point of view:
(AGREEMENT +)
|
We use these words and phrases to disagree with
someone else’s point of view:
(DISAGREEMENT -)
|
I agree with you that …
You’re absolutely right that…
Exactly.
I’d go along with that…
Of course.
That’s true that…
|
I don’t agree with you.
I’m sorry to disagree with you that…
Just the other way round.
On the contrary.
I’m not sure about that…
I’m afraid I have to disagree that…
|
Teacher (Викладач): Now
let’s speak about bad habits and how they influence our lives. What bad habits
can you name? Look at the slide 6
(Додаток 1, слайд 6) and
the posters (Додаток 4).
Pupils’ answers (Відповіді учнів).
V. Pupils’
Presentations. Учнівські презентації (Перевірка домашнього завдання та обговорення
проектів).
Teacher: Your home task was to prepare
presentations about bad habits. Your group-mates will show us their
mini-projects. You can ask them questions if you have any.
Pupils’ presentations (Додаток 2):
Group’s 1 presentation
“Alcohol. Key Facts” (Додаток 2, слайд 2):
(Текст слайду 2)
Alcohol. Key Facts.
n Drinking alcohol beverages causes 2.5 million deaths annually.
n According to the survey findings produced by the European School
Survey Project on Alcohol and Other Drugs (ESPAD) in 2011 87 % of the
inquired young Ukrainians between the age of 15 and 16 consumed alcohol for
at least one time in their life. The report also states that in Ukraine early
onset of drinking alcohol , and especially early onset of regular or heavy
drinking starts at the age of 13.
n World Health Organization declares that Ukraine takes the first place
in infantile alcoholism in Europe.
n Alcohol causes cirrhosis of the liver and various cancers, hypertension,
heart problems and many other diseases.
n It is associated with many
serious social problems like aggression,
total parental neglect,
indifference about any work.
|
Speaking.
Обговорення презентації.
Питання учнів та можливі відповіді:
Pupils’ questions (Питання учнів):
- How does alcohol affect a human body?
Answer (Відповідь):
Alcohol is a very dangerous substance and it affects every single organ. It can
depress the central nervous system. Alcohol circulates throughout the body and
causes its heavy intoxication.
- Is alcohol abuse or a disease?
- Can alcoholism be inherited from the parents?
- Is it safe to drink small amounts of alcohol?
Pupils give answers using phrases for expressing
opinions. (Учні дають відповіді,
використовуючи мовні кліше для вираження власної думки з приводу почутого /
прочитаного).
Group’s 2 presentation
“Smoking and Its Consequences”
(Додаток 2, слайд 3):
(Текст слайду 3)
Smoking And Its Consequences
If you are a smoker,
you’re at a risk group. Smoking develops nearly 87% of all lung
cancer cases and lung diseases like emphysema, asthma. It causes 30% of all
deaths from the other types of cancer. Smoking and using tobacco
products also leads to heart diseases,
strokes. It contributes to low birth rate of newborns and SIDS (Sudden Infant
Death Syndrome)
|
Speaking.
Обговорення презентації.
Питання учнів та можливі відповіді:
Pupils’ questions (Питання учнів):
- Have you ever smoked?
- Do your parents smoke?
- Who is most likely to become addicted to
smoking cigarettes?
Possible answer (Можлива відповідь):
Anyone who starts smoking is at the risk group.
The nicotine in cigarette smoke causes an addiction to smoking. When taken in
small amounts it produces pleasant feelings and a smoker wants to smoke more
and more.
- Are there any safe ways to smoke?
Possible answer (Можлива відповідь):
No. Cigarettes cause damages to the human
bodies and are harmful even in small amounts.
Group’s 3
presentation: “Drug Addiction” (Додаток 2, слайд 4):
(Текст слайду 4)
Drug Addiction
Teenagers are being involved in using drugs and unfortunately it has
become a global problem. What is drug addiction? Wikipedia gives us the
definition: “Substance dependence,
commonly called drug addiction, is a drug user's compulsive need to use
controlled substances in order to function normally. When such substances are
unobtainable, the user suffers from substance withdrawal”. Drug addiction or
abuse is also a very serious social problem. Every year it results in
injuries among people, drugged driving, violence, stress and child abuse.
Drug addiction leads to homelessness, thefts and other crimes, discharges or
problems with keeping a job. It destroys families. We know different types of
treatment for the drug addicts. But the best and the only one is to avoid using drugs.
|
Питання учнів та можливі відповіді:
Pupils’ questions (Питання учнів):
- Are drugs becoming a very serious problem in
Ukraine?
- How can we prevent drug abuse among
teenagers?
Possible answer (Можлива відповідь):
Teenagers must be informed about negative effects of drugs. Schools, lyceums
and other educational establishments should organize meetings with the
ex-addicts and doctors. There should be frequently organized anti-drug
campaigns.
Grammar revision.
Group work. Повторення
граматики: вживання модальних дієслів у граматичних структурах … слід / не
слід… та … можна / не можна… (Групова
робота: учні поділяються на групи, обмінюються
думками та дають поради, що слід, не
слід, можна чи не можна робити, щоб бути здоровими та прожити довге життя).
Teacher: Let’s divide into groups. Your task is
to write your pieces of advice about how to be healthy and live a long life.
Use the patterns:
We ( a person / people, etc.) should…
We ( a person / people, etc.) shouldn’t …
We ( a person / people, etc.) must
We ( a person / people, etc.) mustn’t …
Share your ideas.
V. Writing. Письмо. Контроль засвоєного учнями на уроці за
допомогою різнорівневого контролюючого матеріалу (Додаток 3).
Teacher (Викладач): Let’s
summarise our work. There’s a four-level task for you to do. I hope you’ll cope
with it brilliantly. Look at the slides:
(Текст слайдів Додатку 3)
Tasks
|
|
Level 1 (1 – 3 scores)
|
Make a list of bad habits you know. (As
quickly as possible).
|
Level 2 (4 – 6 scores)
|
Complete the following sentences. (Write as
many
key facts as you can).
1.
Alcohol is …
2. Smoking and using tobacco products …
3. Drug addiction …
|
Level 3 (7 – 9 scores)
|
Read the following quotations. Name their
authors. Explain their meaning and give your reasons.
1. “It is easier to prevent bad habits than
to break them”.
2. A famous American inventor, engineer,
businessman, and the holder of 186 patents
said such words about bad habits: “Every father should remember that
one day his son will follow his example instead of his advice”.
3. “Giving up smoking is the easiest thing in
the world. I know because I've done it thousands of times ”
|
Level 4 (10 – 12 scores)
|
Write a short composition about bad habits or
a healthy way of life (10 – 12 sentences).
You can use the following
sayings:
* “ Bad habits are like a comfortable bed,
easy to get into, but hard to get out
of”. (Watson C. Blake)
* “ Watch your thoughts, for they become
words. Watch your words, for they become actions. Watch your actions, for
they become habits. Watch your habits, for they become character. Watch your
character, for it becomes your destiny”. (Patrick Overton)
|
VI. The End of the
Lesson. Кінець уроку:
1. Summary. Підсумки уроку.
Teacher (Викладач): I’d
like to thank you for your active work at the lesson. I’m very pleased with
your results. Please, answer my questions.
-
Did
you like the lesson?
-
Did
you get any useful information at the lesson?
-
What
was the most interesting for you at the lesson?
2. Home Task. Пояснення домашнього завдання.
Teacher (Викладач): Look
at he slides 5 – 7 (Додаток 3, слайди 5 – 7). Your home task is
to make your own poster about bad habits or a healthy way of life.
3. Оцінювання учнів.
Використані інформаційні джерела:
Тема уроку: «FOOD AND DRINKS AROUND THE
WORLD»
Мета уроку: перевірити рівень знань і навичок
учнів з теми «Традиції харчування народів світу», розвивати та стимулювати
пізнавальну діяльність шляхом використання інноваційних методів і прийомів в
процесі вивчення загальноосвітніх та теоретично-практичних предметів,
використовуючи міжпредметні зв'язки; розширювати та збагачувати світогляд
учнів; виховувати толерантність та повагу до культури та традицій інших
народів; розвивати творчі здібності учнів: навички виразного читання,
ораторські здібності, вміння працювати з інформаційно-комп’ютерними
технологіями, знаходити та аналізувати інформацію з різних джерел, виділяти
головне та другорядне; формувати інтерес до вивчення англійської мови з метою
свого культурного та професійного зростання.
Обладнання: мультимедіа, презентації: «Food Around the World», «Tea Traditions Around the World», «New Year & Christmas Food Traditions in Ukraine» «We’re What We Eat», таблиця «Food»; ілюстрації «Національні страви
народів світу», аркуш самоконтролю, різнокольорові
квадрати для гри «Хрестики-нулики», завдання для гри, текст для аудіювання «The History of the Sandwich» з тестовими завданнями, текст
із пропусками, мовні кліше для вираження власної думки і оціночних суджень.
Хід уроку
1.
Організаційний момент.
2.
Введення в іншомовну атмосферу:
-
фонетична зарядка на повторення лексичних одиниць теми.
3.
Оголошення теми і мети уроку:
-
заповнення таблиці «Food»; ознайомлення з аркушем самоконтролю; взаємоперевірка заповнених таблиць
і заповнення результатів до аркушу самоконтролю;
-
демонстрація ілюстрацій «Національні страви народів світу»;
-
опис тематичних малюнків із зображенням національних страв різних народів
світу, використовуючи ЛО вправи «Food» за зразком, наданим викладачем;
заповнення результатів підгрупи до аркушу самоконтролю бригадиром групи;
-
формулювання теми уроку учнями (метод прогнозів) і мети уроку викладачем.
4.
Перевірка домашнього завдання:
-
гра «Хрестики-нулики»;
-
учнівські презентації, їх обговорення;
5.
Основна частина уроку:
1.
Аудіювання тематичного тексту:
І. Етап
підготовки до прослуховування тексту.
ІІ. Етап прослуховування тексту.
ІІІ. Виконання завдань після прослуховування тексту.
ІV. Взаємоперевірка виконаних завдань і внесення результатів до аркушу
самоконтролю.
6.
Контроль лексико-граматичних навичок з теми. Виконання вправи «Текст із
пропусками»; внесення результатів до аркушу самоконтролю.
7.
Підведення підсумків уроку, оцінювання учнів.
8.
Домашнє завдання.
1.
Організаційний момент.
2.
Введення в іншомовну атмосферу.
-
фонетична зарядка на повторення лексичних одиниць теми:
Good food
|
fine, tasty, well-prepared, wonderful, delicious,
excellent, yummy
|
Special food
|
exotic, gourmet, vegetarian,
international cuisine
|
Ethnic cooking
|
Ukrainian, British, Greek,
Indian, Chinese
|
Simple food
|
basic, everyday, decent,
reasonable food, home cooking
|
Healthy food
|
nutritious / nourishing,
quality, freshly made, homemade, natural, organic, wholesome, diet, the right
food
|
Unhealthy food
|
rich in calories,
high-calorie, fatty, fast and genetically modified (GM) food, junk food
|
Bad food
|
cheap, rotten, disgusting,
yucky food, underdone, tough
|
3.
Оголошення теми і мети уроку.
-
заповнення таблиці «Food»; ознайомлення з аркушем самоконтролю; взаємоперевірка заповнених таблиць
і заповнення результатів до аркушу самоконтролю;
Task. Fill in the table “Food”.
Good food
|
Bad food
|
Special food
|
Simple food
|
Healthy food
|
Unhealthy food
|
|
|
|
|
|
|
Well-prepared, vegetarian, exotic, cheap, basic,
nutritious, rich in calories, fine, delicious, yummy, disgusting, homemade,
decent, quality made, fatty, GM.
-
демонстрація ілюстрацій «Національні страви народів світу»;
-
опис тематичних малюнків із зображенням національних страв різних народів
світу, використовуючи ЛО вправи «Food» за зразком, наданим викладачем;
заповнення результатів підгрупи до аркушу самоконтролю бригадиром групи;
-
формулювання теми уроку учнями (метод прогнозів) і мети уроку викладачем.
4.
Перевірка домашнього завдання.
-
гра «Хрестики-нулики»: нагадування
правил гри, визначення черговості відповідей команд.
Питання до гри:
1. It is a dairy product with a wide range of flavors, textures, and forms. It is eaten throughout
the world. They say the best … producer is Switzeland.
2. It is Italian dish topped with tomato sauce, cheese,
ham, bacon, sausages or other toppings.
3. It is a world-famous Ukrainian dish. It can include
up to 20 ingredients. They say every Ukrainian housewife has her own recipe of
it. But is should necessarily include beets and cabbage.
4. It is an American food. Many children and grown-ups
like it in spite of the fact that it is a junk food. It usually contains
cheese, pickles, meat, etc.
5. It is a Japanese dish made from rice, raw fish or
other seafood. It is usually eaten with wooden chopsticks.
6. It is a festive sweet English dish. It looks like a
pie.
7. It is a Spanish national dish made from rice, a
variety of seafood or fish with vegetables, herbs and spices.
8. It is a Georgian dish made from flour, meat and a lot
of species and herbs. It is looks somewhat
like a Ukrainian varenyk.
9. This drink is the second most consumed beverage in
the world. It can be black or green.
-
учнівські презентації, їх обговорення:
Наприклад, слова викладача до учнівської презентації «Tea Traditions Around the World»: Tea is one of the most popular beverages
in the world and remains a people-favourite almost everywhere. With many health
benefits, tea is considered one of the healthiest beverages as well. Here are
some of the most interesting facts about tea which are not commonly known.
While everyone might know that water is the most used beverage in the world,
many people don’t know that tea is the second most consumed beverage in the
world.
-
заповнення результатів до аркушу самоконтролю.
5.
Основна частина уроку:
1.
Аудіювання тематичного тексту:
І. Етап
підготовки до прослуховування тексту.
Пояснення незнайомих
слів.
ІІ. Етап прослуховування тексту.
The History of the Sandwich
1st
Century B.C. A famous rabbi, Hillel the Elder, made the first recorded
sandwich. He mixed some nuts, apples, and spices with some wine, and put it
between two matzohs (pieces of flat bread).
6th – 16th Century. People used bread
as plates. They put meat and vegetables onto some bread and ate with their
fingers. These were the first open sandwiches, and they called them
‘trenchers’.
18th Century The name ‘sandwich’
first appeared. An Englishman, John Montague (1718–1792), the Fourth Earl of
Sandwich (Sandwich is a town in the South of England), liked to eat and gamble at London’s Beef Steak Club.
Sometimes he stayed 24 hours at the gaming table. He was hungry, but he didn’t
want to stop gambling, so the chefs from the club put some beef between two
pieces of bread, and he ate while he gambled. This new meal became very
fashionable with other men in the club, and they called it the ‘sandwich’ after
the Earl.
19th Century. An American writer,
Eliza Leslie, introduced sandwiches to America. In 1837, she wrote a cookbook,
‘Directions for Cookery’. In it she had a recipe for ham sandwiches: ‘Cut some
thin slices of bread and ham. Butter the bread and put the ham between two
slices with some mustard. Eat for lunch or supper.’ Americans loved them.
20th – 21st Century. Sandwiches
became very popular indeed. They were easy to make and they were a wonderful,
cheap, portable meal for workers and school children.
Did you know...? The ‘Dagwood’
sandwich is the sandwich to top all sandwiches. It is enormous! Named after the
American cartoon character Dagwood Bumstead, it is made with a great many
layers of meat, cheese, tomatoes, egg, salad, and vegetables.
ІІІ. Виконання завдань
після прослуховування тексту.
Task 1. True or false
statements (+ / -):
1.
The first recorded sandwich was made in 100 A.D.
2.
In the fifteenth century people used bread as plates.
3.
They used to eat with forks and knives.
4.
The first open sandwiches were called trenchers.
5.
The first sandwiches were made from bread, meat and
vegetables.
6.
John Montague was a famous English gambler.
7.
The name sandwich first appeared in the 19th
century.
8.
The Fourth Earl of Sandwich introduced the meal named
after him to Americans.
9.
Sandwiches were not popular in the 20th
century.
10.
The biggest sandwich is named after the cartoon
character Donald Duck.
Task 2. Multiple choice (a, b,
c or d):
1.
The first recorded sandwich appeared in
a.
100 B.C. b. 100
A.D. c. 200 A.D. d. 200 B.C.
2.
The first sandwich was made from
a.
bread and meat
b. bread and butter c. bread and
fruits d. bread and vegetables
3.
In the sixteenth century people used to eat with
a.
plates b.
fingers c. spoons d. forks
4.
Medieval people ate sandwiches with
a.
meat and cheese
b. cheese and sausages c. meat
and butter d. meat and vegetables
5.
People called the first open sandwiches
a.
sandwiches b.
trenchers c. dagwoods d. matzohs
6.
The name sandwich first appeared in
a.
fifteenth century
b. sixteenth century c.
seventeenth century d. eighteenth
century
7.
Sandwiches are named after
a.
an English inventor
b. an English nobleman c. an
English rabbi d. an English cook
8.
Eliza Leslie was an American
a.
cook b.
gambler c. writer d. cartoon character
9.
Americans like sandwiches with
a.
meat and vegetables
b. cheese and butter c. sausages
and butter d. ham and mustard
10.
The top of all sandwiches “Dagwood” is named after
a.
cartoon character
b. American cook c. English
nobleman d. famous rabbi Elder
ІV. Взаємоперевірка виконаних завдань і внесення результатів до аркушу
самоконтролю.
6.
Контроль лексико-граматичних
навичок з теми.
-
виконання вправи «Текст із пропусками»:
Task. Gapped text:
National cuisine (1) a part of any national culture.
Many of the Ukrainian cooking traditions go back hundreds of years. Ukrainians,
for example, used to (2) boiled, stwed or baked food to fried food. Five
thousand years ago, people of the Trypillia culture (3) wheat, barley, and
millet. Rye (4) much later, about a thousand years ago. Kasha, kulish and
halushky (5) the most popular dishes among the Chumacks and the Cossacks. The
chronicles (6) evidence that cabbage, onions, turnips and garlic (7) for food
in the early medieval times, as well as beef, veal, pork, mutton, poultry and
fish. The meat obtained by hunting (8) usually rather than fried. A list of
dairy products (9) quite long. Various kinds of beans (10) always popular in
Ukraine. Buckwheat (11) from somewhere in Asia in the 11th or 12th
century. Melons, watermelons, corn, pumpkins and potatoes (12) to Ukraine as
well as sunflower and mustard in the 16th – 17th centuries, tomatoes and
eggplant were added to the diet in the 19th century.
|
A
|
B
|
C
|
D
|
1
|
to be
|
be
|
is
|
are
|
2
|
to prefer
|
prefer
|
preferred
|
preferring
|
3
|
grew
|
to grow
|
grown
|
grow
|
4
|
to come
|
come
|
had come
|
came
|
5
|
to be
|
be
|
were
|
was
|
6
|
to provide
|
provide
|
provided
|
provides
|
7
|
were used
|
to be used
|
was used
|
had been used
|
8
|
to be boiled
|
was boiled
|
had been boiled
|
were boiled
|
9
|
to be
|
is
|
was
|
were
|
10
|
be
|
have been
|
is
|
are
|
11
|
be imported
|
is imported
|
was imported
|
were imported
|
12
|
were brought
|
was brought
|
had been brought
|
brought
|
-
внесення результатів до аркушу самоконтролю.
7.
Підведення підсумків уроку,
оцінювання учнів.
8.
Домашнє завдання.
Tell about your favourite
international dish. You may illustrate your report with your own presentation.
Список використаних
джерел:
13.
http://destinations.com.ua/travel/experiences/new-year-and-christmas-traditions-in-ukraine
14.
Комплект контрольних робіт для учнів
І курсу ПТНЗ: укладач Маліцька Н.М.
Немає коментарів:
Дописати коментар